Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kognitiv mätning


 

Tillväxthormonbrist och behandling med tillväxthormon kan ha en effekt på den kognitiva funktionen hos en individ. För att se effekten av behandlingen genom alla stadier av tillväxt. Vi använder standardiserade tester och frågeformulär för att övervaka kognitiva och psykosociala förändringar under behandlingen. Om ett potentiellt problem identifierats kan vi gå igenom det standardiserade testet och frågeformuläret som kan ge oss information om individens visuella intryck, prestanda, minne och läsförmågor. Detta gör det möjligt för oss att identifiera specifika luckor i barnets kognitiva förmågor.
Detta inkluderar:
• WPPSI / WISC;
• Läshastighet
• Läsförståelse 

Vi använder också standardiserade instrument för att bedöma psykosociala och beteendemässiga effekter. Dessa instrument inkluderar:
• CBCL föräldrar och lärare, inklusive skolprestationer;
• Birleson Child version (känslomässig stabilitet);
• Silhouette Apperception Test (självskattning av längd),

De neuropsykologiska test som används är hämtade från NEPSY (test för neuropsykologisk undersökning av barn).
QbTest är ett datoriserat uppmärksamhets- och impulsivitetstest som också använts för att bedöma ADHD-symptom.

Denna metod gör det möjligt för oss att i detalj studera hur olika kognitiva komponenter relaterade till hormonella avvikelser och behandling med tillväxthormon.

 

Sidansvarig: Lena Lehto|Sidan uppdaterades: 2016-09-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gpgrc.gu.se/forskning/forskningsresurser/kognitiv-matning/
Utskriftsdatum: 2020-05-26