Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Är T1D en autoimmun sjukdom?

En prospektiv, randomiserad interventionsstudie för att pröva hypotesen om tarmrelaterad genes

Det är en etablerad ”sanning” att T1D uppstår genom att kroppens immunsystem blir felprogrammerat och angriper kroppens egen vävnad, betacellerna i pancreas, vilket leder till successiv nedbrytning och inom några år helt upphävd insulinproduktion.

Mycket finns som talar för att denna vedertagna uppfattning är sann men avancerad cellforskning med studier av bl a T-reg celler i de inflammerade cellöarna ger möjlighet att framkasta andra hypoteser. Åtskilliga interventionsstudier riktade mot kroppens immunsystem har genom åren inte varit lyckosamma och kanske är anledningen att den autoimmuna reaktionen är sekundär till skadan som har icke-immunologisk bakgrund.

I ett samarbete med prof Olle Korsgren, Uppsala och Stockholmskollegorna Eva Örtqvist, KI och Martina Persson, Sachska Barnsjukhuset, planerar vi en interventionsstudie för att testa en ny hypotes där de lokala förhållandena i tarmen har en avgörande betydelse. Frida Sundberg kommer tillsammans med mig vara lokalt ansvarig för studien.

Forskningsplan kommer upprättas under hösten 2016 och om etikansökan kan godkännas planerar vi för studiestart under 2017.

Sidansvarig: Lena Lehto|Sidan uppdaterades: 2016-09-23